Proefafsluiting Diefdijk A2
In de nacht van vrijdag 28 op zaterdag 29 augustus 2015 heeft IMS in opdracht van Van Doorn Geldermalsen de proefsluiting van de Diefdijk in de A2 uitgevoerd. Middels twee telescoopkranen zijn drie betonnen balken die dwars over de rijbanen op elkaar werden gelegd. Op elkaar gestapeld hebben zij de hoogte van de rest van de Diefdijk. De balken zijn 30 meter lang en 1 meter hoog en voorzien van rubberen strips ten behoeve van een waterdichte afsluiting. Een balk weegt ongeveer 75 ton. De coupure bevindt zich vlakbij afslag Everdingen. Tussen 23:00 uur en 06:00 uur waren de rijstroken richting Utrecht gesloten. Deze rijbaanafsluiting is uit gevoerd door zusteronderneming Dover Verkeer BV.
Overstroming richting westen voorkomen
Rijksweg A2 kruist ter hoogte van de afslag Everdingen de Diefdijk. Dat is de dijk die de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden beschermt tegen overstromingswater vanuit het oosten. Indien in de Betuwe tijdens hoogwater een dijk van de grote rivieren doorbreekt, dan is het de taak van de Diefdijk om te voorkomen dat de overstroming zich verder in westelijke richting kan verplaatsen.
Gat in Diefdijk
Voorwaarde daarbij is dat het ‘gat’ in de Diefdijk, waar de A2 doorheen loopt, wordt afgesloten. Tijdens de oefening in de nacht van 28 augustus werd deze sluiting geoefend. Althans, het oostelijke deel van de coupure, waar de rijstroken richting Utrecht doorheen lopen. Over twee jaar komt de afsluiting van de westelijke rijbanen van de A2 aan bod.
Bekijk hier het filmverslag van deze operatie: